fredag den 19. oktober 2012

Projekt #3 - Farvet kommode

For noget tid siden
biksede jeg et lille projekt sammen, som kostede mig en halv malingforgiftning (eller det foeltes i hvert fald saadan).. Som saa mange andre piger, stoedte jeg ind i et pladsproblem - der var simpelthen ikke mere plads i mit skab til mit toej.. Jeg tog i Ikea for at finde en loesning, men hold nu fast, udvalget var saa kedeligt - og de faa fede kommoder var meget dyre(for en au pair)! Dog var der én kommode som fangede mig - dog paa ingen maader praktisk til mit formaal, saa det maa blive en anden gang - gerne hvor resultatet ender i noget lignende det her.

Naa! Saa jeg besluttede mig for at lave noget selv.

Der var foelgende krav:

  • Kommoden skulle kunne rumme meget uden at fylde for meget
  • Projektet skulle ikke vaere for dyrt.. (det holdte saa ikke helt)
  • Det skulle vaere charmerende og trendy


Ikea var dog ikke helt nyttesloes.. Jeg fandt nogle smaa beskedne hylder i trae bestaaende af to sider og to hylder i midten (egentlig utrolig grimme)...
Jeg koebte 4 af slagsen til 12 € stykket (48 € / 360 kr.)
Billedet viser et forsoeg paa at samle dem paa en sjov maade uden at miste det praktiske aspekt... Det var nok det svaerreste ved hele projektet og tog mig en halv dag.. Da jeg endelig fandt frem til en loesning skulle jeg have fat i nogle farver - valget faldt paa orange og pastel blaa - det var lige dem, der var paenest paa hylden i byggemarkedet ;-) og saa fordi jeg manglede noget til at bryde den monotone hvide farve, som dominerede mit vaerelse paa davaerende tidspunkt..
Jeg var selvfoelgelig kvik nok til at spraymale kommoden udenfor... men en maske havde nok vaeret paa sin plads (jeg kunne smage maling en uge efter - bare et godt raad). Kommoden kraevede et lag blaat og to lag orange - jeg kom altsaa af med 3*11 € for spraydaaserne (33 € / 250 kr.)

Endnu to gode raad =

  • skaf et underlag(som er stort nok) naar du skal i gang med at spraymale - eller goer det paa en graesplaene.. fliserne var i hvert fald ikke helt graa efterfoelgende! ups..
  • tag IKKE det nymalede med indenfor foer der er gaaet minimum et doegn (det afhjalp ikke ligefrem min malingsmag i munden, at jeg tog kommoden ind naeste morgen...)


Og her er resultatet saa! Trods en samlet udgift paa 610 kr. samt en halv malingforgiftning, saa er jeg faktisk blevet godt tilfreds med resultatet - det er en god loesning, hvis du oensker noget unikt, som samtidig er meget praktisk! Og saa tvinger det jo en til at laegge sit toej paent paa plads ;-)

Ting jeg ville have gjort anderledes:

  • Bygget kommoden selv helt fra bunden (sjovere sammensaetning samt faerre penge op af pungen)
  • Valgt én trendy farve og en mere neutral farve - fx graa. Paa den maade behoever du kun om-male halvdelen af kommoden, hvis du skifter stil.. Dog giver de to pang-farver noget helt unikt..
  • Koebt maske og underlag
  • Ladet vaere med at tage mine ynglingssko paa - de er blaa nu..
  • Taget kommoden indenfor senere
Naeste gang skal jeg helt sikkert have fat i noget tapetklister og saa have et bord daekket med billeder printet i sort/hvid!! Can´t wait...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar