onsdag den 24. oktober 2012

Projekt #4 - Bogvase

Er blevet helt tosset med at lege med papir! 
Lysten startede for en uge siden, hvor jeg forsoegte at lave en tyr ud af origami-papir.. Flot blev den ikke, men selve papirsfolderiet fangede mig, saa jeg soegte lidt paa youtube for at faa noget inspiration. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at nej - det er ikke lige saa let, som ham freaken i videoen faar det til at se ud som - men han laver vel heller ikke andet - hver dag... Naa, saa jeg proevede en del ting af - noget af det var for svaert, andet kraevede specielt papir og resten var bare for tidskraevende...
Det blev til lidt tegninger, et forsoeg paa en "magic ball", et tyrehovede og en vase bygget af smaa papirstrekanter - og kan godt afsloere, at det ikke bliver sidste gang i ser den vase (mangler kun 900 trekanter mere...)


Derfor taenkte jeg - hvad har jeg her paa vaerelset, som jeg kan bruge.. En bog! Herefter fandt jeg en guide paa youtube, som viste, hvordan man laver en vase ud af en bog (oplagt ide....)

Selve projektet er super enkelt - du skal bruge en bog og en hobbykniv.


DIY:
  1. Find en bog, som du kan undvaere/er faerdig med at laese (mit projekt blev til at starte med kun halvt faerdigt, da jeg manglede at laese 50 sider - ikke saa smart..)
  2. Riv forsiden af bogen og klip den i den form du oensker (jo mere detaljeret, jo svaere) 
  3. Lim/klister formen paa den foerste side i bogen og "klap" bogen sammen
  4. Skaer med hobbykniven langs formen og fjern efterhaanden de loese sider (pas paa hobbykniven ikke "river" for meget i siderne naar du skaerer - du risikerer, at kanten paa vasen bliver grim - hvilket delvist er demonstreret paa min vase..)
  5. Forstaet indtil du skaerer i bordet
  6. Riv bagsiden af og fjern den paaklisteret form


Formen klippet ud af bogens forside

Formen klisteres fast langs bogens midte 
Halvvejs!!

Herefter er det meningen, at du skal goere bogens "ryg" smidig. Start med at fjerne saa meget af det haarde omslag som muligt. Boej i ryggen indtil siderne kan naa sammen paa den anden side. Siderne limes sammen og den boejede ryg limes, saa bogen ikke "lukker" igen. (Her boer jeg dog lige tilfoeje, at det er meget vigtigt at vaelge en forholdsvis TYK bog, da min lille skid af en bog ikke kunne naa sammen paa den anden side - saa min "vase" blev kun halv...

Jeg synes dog stadig at resultatet blev meget fedt:





Og lige en sidste vaesentlig ting at naevne = vasen eller - hvilken form du vaelger - er super fleksibel og let at transportere (hvis den altsaa er fejlproduceret = hvis den kun er halv)! med andre ord: et fantastisk projekt, naar du bor i Spanien og gerne vil have alle dine ting med hjem igen - inklusiv dine projekter! ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar